محافظ برق

تامين قطعات و خدمات پس از فروش ليفتراك

محافظ برق

۴۶ بازديد

محافظ برق 

محافظ برق

هر خانه، اداره، كارگاه يا شركتي حداقل به يك چند راهي برق نياز دارد. از طرفي براي محافظت از گجت‌هاي گران قيمت در مقابل نوسانات برق بايد از محافظ الكتريكي استفاده كنيد تا بعدا پشيمان نشويد. برخي از چندراهي‌ها به محافظ نيز مجهز هستند. در اين مقاله قصد داريم مهم‌ترين فاكتورها براي خريد محافظ و چند راهي برق را براي شما بازگو كنيم تا هنگام خريد اين نوع ابزارها با ديد بازتري محصول مورد نظرتان را انتخاب كنيد.

 

با افزايش استفاده از تجهيزات الكتريكي و الكترونيكي در زندگي روزمره، مشكل كمبود چند راهي برق جهت تغذيه دستگاه‌هاي جديد و تازه وارد، موضوعي است كه در زندگي همه انسان‌ها حداقل چندين بار اتفاق افتاده است.

از طرفي ديگر تجهيزات و دستگاه هاي مختلف با توجه به اينكه توسط توليدكنندگان مختلف در كشورهاي متفاوتي توليد مي‌شوند، داراي كانكتورها و اتصالات مختلفي هستند و يافتن تبديل مناسب كشور محل زندگي شخص استفاده كننده نيز​، مشكل ديگري است كه همه ما چندين بار آن را تجربه كرده‌ايم.

مشكل ديگري كه اميدواريم كه تا به حال آن را تجربه نكرده باشيد، موضوع نوسانات جريان برق شهري و قطع و وصل شدن اين جريان است. در صورتي كه نوسانات ولتاژ برق از محدوده مجاز بيشتر باشد يا قطع و وصل‌هاي متوالي اتفاق بيفتد، ممكن است مجبور باشيد براي هميشه با دستگاه الكتريكي يا الكترونيكي مورد استفاده‌تان خداحافظي كنيد.

  • چندراهي و محافظ برق دستگاهي است كه مي تواند شما را از تمامي اين مشكلات رها كند.
  • امكان اتصال چند دستگاه مختلف را در يك محل فراهم مي كند.
  • در صورتي كه به درستي انتخاب شده باشد هرگز مشكل كانكتور نخواهيد داشت.
  • با توجه به وجود سيستم محافظتي در مقابل نوسانات ولتاژ خيالتان از بابت محافظت از تجهيزات گران قيمت نظير تلويزيون، لپ تاپ، تبلت و موبايل راحت خواهد بود.

علاوه بر اين با توجه به اينكه اينگونه تجهيزات امروزه در زندگي انسانها اهميت فراوان يافته‌اند، توليدكنندگان مختلفي در صدد توليد تجهيزات خلاق و نوين بر آمده‌اند. برخي از خلاقيت‌ها در توليد اين دست از تجهيزات عبارتند از:

۱. طراحي ظاهري زيبا و مناسب محيط هاي مدرن يا كلاسيك

۲. طراحي انعطاف‌پذير و قابليت تغيير شكل ظاهري در چندراهي

۳. امكان اتصال به شبكه‌هاي كامپيوتري بي سيم جهت كنترل و قطع و وصل كردن جريان برق

چرا بايد از چندراهي و محافظ برق استفاده كنيم ؟

در نظر بگيريد در محل استفاده از تلويزيون در خانه، براي استفاده از تجهيزاتي كه در كنار تلويزيون استفاده مي‌شوند نظير بلندگو، پخش كننده DVD، گيرنده ديجيتال تلويزيوني، دستگاه‌هاي Media Streaming مجبور باشيد براي استفاده يكي، ديگري را قطع كنيد. يا اينكه يك شب كه در خواب ناز به سر مي‌بريد به دليل وقوع اتفاق غير مترقبه‌اي در شبكه برق شهري و تغيير شديد ولتاژ برق، تمامي تجهيزات الكترونيكي خانه دچار مشكل شوند. صبح كه از خواب برخواستيد، هيچ كدام از تجهيزات منزلتان نظير تلويزيون، يخچال، مايكروفر، مودم ADSL و... قابل استفاده نيستند.  محافظ و چند راهي برق مي‌تواند شما را از همه اين كابوس‌ها رهايي دهد.

چه كساني بايد از محافظ و چند راهي برق استفاده كنند؟

اهميت انرژي الكتريكي را زماني با تمام وجودتان احساس مي‌كنيد كه قطع شود. يا زماني كه آشفته و سراسيمه به محل كارتان مي‌رسيد و بايد در كمتر از چند دقيقه به بانك‌تان متصل شويد و حساب بانكي‌تان را بررسي كنيد و متوجه مي‌شويد كه تمام اتصالات قبل از شما پر شده است و اكنون براي تامين برق مورد نياز لپ‌تاپ‌تان دچار مشكل شده‌ايد.

اگر شما يك انسان تميز و مرتب هستيد و از آشفتگي و به هم ريختگي سيم و كابل در منزل يا محل كارتان بر آشفته مي‌شويد، اگر شما نيز هميشه كابوس نوسانات برق شهري آزارتان مي‌دهد و هر لحظه نگران هستيد كه ممكن است هنگام شارژ موبايل يا تبلت‌تان، آن را از دست بدهيد.

اگر از خريد مبدل‌هاي مختلف براي آداپتور لپ تاپ، موبايل يا تبلت خسته شده‌ايد.

اكنون وقت آن است كه دست به كار شويد و اين راهنماي خريد را تا انتها بخوانيد و در انتها براي خانه و محل كارتان محافظ و چند راهي برق مناسب را تهيه كنيد.

ملاحظات تهيه محافظ و چند راهي برق

جهت تهيه محافظ و چند راهي برق ملاحظات مختلفي را بايد در نظر بگيريد. در صورتي كه از اين ملاحظات بي خبر باشيد ممكن است امروز چندراهي تهيه كنيد كه پاسخگوي تمامي نيازهايتان نباشد. ملاحظاتي كه در ادامه به آن اشاره مي‌شود همه آن چيزي است كه هنگام تهيه محافظ و چند راهي برق ميبايست كه در نظر بگيريد.

۱. تعداد اتصالات همزمان در محل استفاده از محافظ و چند راهي برق

اولين موضوعي كه ميبايست در نظر داشته باشيد تعداد اتصالات همزمان در محل استفاده از محافظ و چند راهي برق است. به عنوان مثال من زماني كه پشت ميز كارم مي‌نشينم حداكثر به ۶ اتصال همزمان نيز دارم. (لپ تاپ، موبايل، تبلت، مانيتور، قهوه ساز، شارژر هندزفري) اين ها تجهيزاتي ست كه در شلوغ‌ترين ساعات كاري آنها را به برق وصل مي كنم.

قبل از خريد، چند دقيقه در مورد اين موضوع فكر كنيد . اين كار باعث مي‌شود كه هرگز پس از خريد چندراهي آرزو نكنيد كه اي كاش چندراهي اي با تعداد بيشتر اتصالات خريداري كرده بوديد.

۲.طول كابل چندراهي جهت اتصال به پريز اصلي برق

نكته بعدي اي كه در تهيه چند راهي برق ميبايست كه در نظر داشته باشيد اين است كه محل نصب چندراهي تا ورودي ديواري برق شهري چقدر فاصله دارد. چندراهي‌ها با كابل‌هايي با طول‌هاي متفاوت توليد مي‌شوند: ۱.۲ متري، ۲ متري و ۵ متري.

بارها اشخاص مختلفي را ديده‌ام كه به دنبال بلندتر كردن طول كابل اصلي چندراهي بوده‌اند. از ابتدا درست انتخاب كنيد!

۳. ميزان جايي كه دو شاخه‌ها يا اداپتور‌ها براي اتصال نياز دارند

​آداپتورهاي مختلف اندازه‌هاي متفاوتي دارند، حتما براي شما نيز تا به حال فراوان اتفاق افتاده كه نتوانسته‌ايد از آداپتور لپ‌تاپ و مودم ADSL در كنار هم استفاده كنيد. در صورتي كه تمامي دستگاه‌هايي كه به چندراهي متصل مي‌كنيد آداپتورهاي نسبتا بزرگي دارند، ميبايست كه از ابتدا به فاصله درگاه‌هاي چندراهي دقت كنيد.

۴. محل نصب، نوع و طراحي چندراهي

پيش از اين كه چندراهي تهيه كنيد محل نصب آن را مشخص كنيد. چندراهي‌ها طراحي متفاوت جهت كاركرد در محيط‌هاي متفاوت دارند. مثلا برخي از چندراهي‌ها ظريف و زيبا جهت استفاده در اتاق پذيرائي خانه يا در محل كار مدرن شما طراحي شده‌اند. اين در حالي است كه برخي ديگر از ظرافت بي‌بهره‌اند و براي كاركرد در كارگاه طراحي شده‌اند.

در صورتي كه داراي فرزند كوچكي هستيد، ميبايست از چندراهي استفاده كنيد كه منافذ آن داراي محافظ باشد، تا كودك كنجكاو نتواند اشيا را در منافذ چندراهي وارد كند.

چندراهي هايي كه در رك تجهيزات كامپيوتري نصب مي شوند داراي بدنه محكم تر هستند و قابليت نصب در رك‌هاي استاندارد را دارند.

​​در شكل بالا نمونه اي از يك چند شاخه طراحي شده جهت نصب در رك تجهيزات مخابراتي و كامپيوتري را مشاهده مي كنيد.

۵. قابليت اتصال كابل USB

اين روزها تجهيزاتي كه از كابل هاي USB جهت شارژ شدن استفاده مي كنند كم نيستند. موبايل، تبلت، پاور بانك، ماشين ريش‌تراش يا اپي‌ليدي و... جزو تجهيزاتي هستند كه با استفاده از پورت USB شارژ مي‌شوند. در صورتي كه چند راهي برقي انتخاب كنيد كه داراي پورت USB باشد مي‌توانيد از شر حمل و نقل آداپتور موبايل يا تبلت‌تان خلاص شويد. از طرفي بسياري از تجهيزات داراي پورت‌هاي استاندارد هستند. مثلا اين روزها تمامي تجهيزات اپل نظير iPhone يا iPad با استفاده از كانكتور lightening شارژ مي شوند. در اين صورت شما با حمل يك كابل كوچك بين محل كار و منزل مي توانيد تجهيزات متعددي را شارژ كنيد.

۶. اتصالات چند راهي برق

چندراهي‌هاي برق جهت استفاده در كشورهاي مختلف طراحي و توليد مي شوند. برخي قابليت كاركرد در ايالات متحده و برخي ديگر قابليت استفاده در اروپا را دارند. برخي از چندراهي‌ها نيز با طراحي خلاقانه و خاص قابليت كاركرد با انواع دو شاخه‌ها يا سه‌شاخه‌ها را دارند. در صورتي كه كه چندراهي مناسبي انتخاب كنيد مي‌توانيد از شر مبدل‌ها رهايي يابيد.

در شكل زير برخي از استانداردها و كشور محل استفاده از آنها را مشاهده مي‌كنيد.

​همانطور كه در شكل بالا ملاحظه مي‌كنيد نوع كانكتور كشور عزيز ما ايران مانند كانكتور كشورهاي آلمان و فرانسه است.

۷. محافظت از تجهيزات در برابر نوسانات جريان برق

بسياري از چندراهي ها حين داشتن ديگر قابليت‌هايي كه ذكر شد داراي يك محافظ داخلي نيز هستند. اين محافظ داخلي در واقع از يك فيوز و يك متعادل‌كننده جريان تشكيل شده است. متعادل‌كننده جريان زماني كه شدت نوسانات زياد نباشد مي‌تواند نوسانات را كنترل كرده و جريان برق خروجي را پايدار كند و فيوز نيز زماني كاربرد دارد كه نوسانات بيش از حد تحمل متعادل كننده باشد. دراين صورت فيوز مي‌سوزد و جريان برق خروجي را قطع مي‌كند و به نوسانات اجازه آسيب رساندن به تجهيزات متصل به چندراهي را نمي‌دهد.

۸. امكان خاموش و روشن كردن پورت‌هاي چندراهي به صورت كلي يا جداگانه​

چندراهي ها ممكن است كليد خاموش و روشن شدن نداشته باشند ، يا يك كليد براي قطع جريان تمامي خروجي‌ها به صورت همزمان و در حالتي مطلوب‌تر براي هر يك از خروجي‌ها كليد جداگانه‌اي جهت قطع جريان برق داشته باشند. با توجه به نيازتان بايد از بين اين سه دسته انتخاب كنيد.

در هر صورت بهتر است چندراهي انتخاب كنيد كه حداقل امكان خاموش و روشن كردن چندراهي را به صورت كلي داشته باشد. اين مورد زماني كه محل كارتان را ترك مي كنيد يا سفر مي‌رويد بسيار راهگشا است و شما مي توانيد با فشردن يك كليد جريان برق خروجي چندراهي را قطع كنيد.

در عين حال اين روزها برخي از توليدكنندگان خلاق امكان اتصال به چندراهي را از طريق شبكه Wi-Fi فراهم كرده‌اند كه البته اين دستگاه‌ها در بازار بسيار محدودند. در اين صورت شما مي توانيد به صورت بي سيم ابزارهاي خود را شارژ كنيد.

۹. محافظ تلفن و آنتن تلويزيون

برخي از چندراهي هاي برق داراي درگاه ورودي و خروجي براي سيم تلفن و آنتن تلويزيون هم هستند.

شايد شما از اين موضوع اطلاع نداشته باشيد كه سيم تلفن ورودي به منزل يا محل كار شما نيز مي‌تواند دچار نوسانات ولتاژ برق باشد.

به عنوان مثال ولتاژ برقي كه روي سيم تلفن وجود دارد از نوع DC و حدود ۴۸ تا ۵۲ ولت است . به دليلي مانند وقوع رعدوبرق كابل تلفن ورودي به خانه شما نيز مي‌تواند حامل ولتاژ بالاتر از حد استاندارد باشد. اين موضوع مي‌تواند باعث از بين رفتن دستگاه تلفن شود. همچنين كابل آنتن تلويزيون يا ماهواره نيز مي‌تواند به دليلي نظير برخورد صاعقه به آنتن حامل ولتاژ برق بيش از حد شود، در اين صورت اگر شما از محافظ استفاده نكرده باشيد، ممكن است بر اساس ميزان ولتاژ به تلويزيون يا گيرنده ديجيتال صدمات جبران‌ناپذيري وارد شود. اين موضوع ممكن است از بين هر چند ميليون نفر براي يك نفر اتفاق بيفتد، اما شما مي‌توانيد هنگام خريد محافظ و چند راهي برق با پرداخت مابه‌التفاوت كمي خودتان را از زمره كساني كه ممكن است به اين بلا دچار شوند حذف كنيد.​

​در عكس بالا نمونه اي از يك محافظ و چندراهي را ملاحظه مي‌كنيد كه داراي درگاه‌هاي محافظتي از ورودي سيم تلفن و كابل آنتن تلويزيون است

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.